20.01.2005 :: 10:38
Wojsko to coś dla mnie interesuje sie wojskiem tak samo jak mój kolega Kamil ciągnikami lecz ja znam przysięge rorat wojskowych: Ja, żołnierz Wojska Polskiego, przysięgam służyć wiernie Rzeczypospolitej Polskiej, bronić jej niepodległości i granic. Stać na straży Konstytucji, strzec honoru żołnierza polskiego, sztandaru wojskowego bronić. Za sprawę mojej Ojczyzny w potrzebie, krwi własnej ani życia nie szczędzić. Tak mi dopomóż Bóg. Rota Przysięgi Wojskowej Technika sił zbrojnych: Technikę wojskową Sił Zbrojnych RP można podzielić na trzy podstawowe grupy, tj. lądową, lotniczą i morską. W każdej z tych grup można wyróżnić wiele podgrup, Np. sprzęt artyleryjski, pancerny, łączności, radiolokacyjny, automatyzacji, rakietowy itp. W każdej grupie występuje wiele specyficznych dla nich asortymentów uzbrojenia i sprzętu, różniących się często wprowadzanymi przez producenta ulepszeniami i modernizacjami. Polska i misje Pokojowe: Stały, aktywny udział Wojska Polskiego w międzynarodowych wysiłkach na rzecz przywracania i utrzymania pokoju w różnych częściach świata ma już blisko półwieczną tradycję. Szeroki udział Polski w operacjach pokojowych jest wyrazem fundamentalnych zasad jej polityki zagranicznej. Profesjonalizm i zaangażowanie Polaków uczestniczących w tych trudnych i często niebezpiecznych przedsięwzięciach sprawiają, że coraz częściej piastują oni odpowiedzialne stanowiska w dowództwach i sztabach operacji. Kołowiec opancerzony: Kołowe transportery opancerzone i bojowe wozy piechoty serii WZ 551 zostały po raz pierwszy zaprezentowane przez NORINCO w 1986 roku. Zauważono wówczas, że ogólny układ pojazdów przypomina francuski Renault VAB. Jednak głębsze analizy wykazały, że mimo niewątpliwego wpływu pojazdu francuskiego na chińskie, znacznie się one różnią. Znane są jedynie charakterystyki WZ 551 w układzie 6x6, ale uważa się, że opracowywane są wersje w układzie 8x8 i 4x4. Układ i kształt pojazdu są podobne do francuskiego VAB-a. Jedną z wersji WZ 551, tj. bojowy wóz piechoty NGV-1, wyposażono nawet we francuską jednoosobową wieżę (firmy GIAT Industries), uzbrojoną w armatę kalibru 25 mm. Bardziej rozpowszechniony jest bojowy wóz piechoty, uzbrojony w armatę kalibru 25 mm, którą zamontowano na zewnątrz wieży; na takiej samej podstawie jak w pojazdach YW 307 i WZ 501A. Wóz może być wyposażony również w inne zestawy uzbrojenia, m.in. w wieżę z armatą kalibru 73 mm z bojowego wozu piechoty WZ 501. Transporter WZ 551 w wersji podstawowej jest pływający, uzbrojony w pojedynczy karabin maszynowy kalibru 12,7 mm i może przewozić 11 żołnierzy. Jedną z jego wersji, którą można było zaobserwować w działaniach bojowych, używają (w niewielkich ilościach) siły zbrojne Bośni. Jest to niszczyciel czołgów, uzbrojony w cztery wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych Red Arrow, które zamontowano w niedużej wieży, oraz jedną wyrzutnię. Wydłużone nieco podwozie transportera w układzie 6x6 wykorzystano do zbudowania 122 mm haubicy samobieżnej. Jest ono proponowane również dla artyleryjskiego zestawu przeciwlotniczego. Transportery opancerzone i bojowe wozy piechoty WZ 551 z armatą kalibru 25 mm są używane przez armię chińską i w razie potrzeby mogą być uzupełnione innymi wersjami pojazdów. Kołowy transporter opancerzony serii WZ 551 Dane taktyczno-techniczne bojowego wozu piechoty i transportera opancerzonego (różnice w nawiasie Załoga: 3 (2); Liczba miejsc dla desantu: 9 (11); Masa bojowa: 15300 kg; Długość: 6,65 m; Szerokość: 2,80 m; Wysokość kadłuba: 1,95 m; Prześwit: 0,41 m; Rozstaw kół: około 2,44 m; Maksymalna prędkość jazdy po drodze: 85 km/h; Zasięg jazdy: 600 km; Głębokość pokonywanych brodów: pływa; Wysokość pokonywanych ścianek pionowych: 0,5 m; Silnik: wysokoprężny, Deutz BF8L413F; Moc silnika: 188 kW (256 KM); Zawieszenie: sprężyny śrubowe; Uzbrojenie: 25 mm armata i karabin maszynowy kalibru 7,62 mm;